W nowym rocznym rozkładzie jazdy pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej zaczną docierać do Częstochowy także najkrótszą trasą – przez Piotrków Trybunalski i Radomsko. Przewidziano osiem par takich połączeń ŁKA na dobę. Oferta dla podróżnych zostanie zwiększona – w rozkładzie jazdy pozostanie też przynajmniej część kursów na tej trasie obsługiwanych obecnie przez Polregio.
– 14 grudnia połączenie ŁKA z Łodzi przez Piotrków Trybunalski i Radomsko zostanie wydłużone do Częstochowy. W planie jest uruchomienie 8 par pociągów na dobę – informuje Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego.
Dziś pociągi przewoźnika
łączą wprawdzie obydwa miasta, lecz dłuższą trasą przez linie: 14, 131 i 146 ze zmianą czoła w Zduńskiej Woli. Czas przejazdu ŁKA jest o 24-52 minuty dłuższy niż dla pociągów Polregio poprzez linię 1 (nawet biorąc pod uwagę fakt, że łódzkie Polregio dysponuje taborem o prędkości maksymalnej zaledwie 120 km/h, przez co nie może wykorzystywać pełnych możliwości infrastruktury linii 17 oraz 1) i wynosi 2 h 56 min – 3 h 7 min (z łódzkiego Widzewa). Do przejazdu w pełnej relacji nie zachęca także liczba połączeń (2 pary dziennie).
Wbrew temu, czego można byłoby oczekiwać, z trasy Łódź – Częstochowa nie znikną pociągi dotychczasowego przewoźnika. – Dodatkowe 11 par pociągów z Łodzi, Piotrkowa lub Radomska do Częstochowy uruchomi Polregio – zapewnia Urząd Marszałkowski w komunikacie prasowym. Obecnie w dni robocze Polregio uruchamia 7 par pociągów do Częstochowy z Łodzi oraz dodatkowo 8 z Radomska i 1 z Piotrkowa.
Niezależnie od tego, ile pociągów ŁKA będzie kursowało w pełnej, a ile w skróconej relacji – pasażerowie będą więc mieli do dyspozycji więcej połączeń niż obecnie. O szczegóły nowego rozkładu na omawianej trasie wysłaliśmy pytania do UMWŁ. Dodajmy, że z Łodzi do Częstochowy można dojechać także pociągami PKP Intercity.
Na linii 1 między Koluszkami a Częstochową
rozpoczęły się niedawno prace modernizacyjne. Po ich ukończeniu pociągi będą mogły przyspieszyć z 120-140 do 160 km/h, co pozwoli ŁKA dodatkowo skrócić czas przejazdu (wszystkie pociągi spółki rozwijają prędkość 160 km/h). Przedtem jednak może dochodzić do tymczasowych utrudnień dla pasażerów.
Łódzki samorząd wojewódzki podkreśla, że o kształcie nowego rozkładu jazdy decydowali w dużej mierze sami mieszkańcy. – Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego już w lutym zbierał sugestie pasażerów. Każda propozycja została dokładnie przeanalizowana. Pod uwagę brane były m. in. częstotliwość kursowania pociągów na danej trasie, możliwość zapewnienia mieszkańcom dojazdu do pracy lub szkoły czy wpływ na rozkład jazdy innych pociągów – zapewnia.